CHRIS ISAAK och hans band bjöd på en fullständigt magisk kväll för ett knökfullt KB. Jag har aldrig varit med om att det varit så fullt med folk att man inte tagit sig närmare scenen än mixerbordet. Därav frånvaron av vettiga konsertbilder.

Att det skulle bli en varm kväll insåg man när CHRIS ISAAK efter några låtar säger nått i stil med:
– Ni är många här i kväll så det kommer att bli väldigt varmt och väldigt svettigt här inne. Men jag hoppas att ni kommer att stå ut med det för vi har mycket att spela för er i kväll. Men om ni tycker det är varmt för er, tänk på mig som har på mig den här ullkostymen.
Han drar lite i slagen på sin för kvällen ljusgröna, sirligt mönstrade och diamantprydda kavaj i bästa Las Vegas style. Sen blir det åka av.

Man står med ett fånigt leende och bara låter sig underhållas av en snortight uppvisning i rock ‘n’ roll. Vi bjuds vi på klassiker som ”Blue Hotel”, ”Dancin’”, ”Somebody’s Crying”, ”San Franciso Days”, dunderhiten ”Wicked Game” och en av mina favoriter ”Baby Did a Bad, Bad Thing”. Allt spelat så tight att man inte kunde fått ett rakblad i mellan.

Precis som senaste skivan är turnén döpt till ”Beyond The Sun”. Därför är det inte alls konstigt att det levereras ett set med 50- och 60-talscovers. Vi får bland annat höra ”Ring of Fire”, ”Oh, Pretty Woman” och ”Great Balls of Fire”. Skivan spelades till och med in på plats i Memphis i klassiska Sun Studios där storheter som ELVIS PRESLEY, JERRY LEE LEWIS och JOHNNY CASH spelat in många av sina hitlåtar. Måste jag säga att det låter och svänger förbannat bra. Tror att alla nämnda legender skulle varit mer än nöjda med det drag och precision som deras låtar framfördes med.

Små unisona danssteg. Publikfriande promenader i publiken. Skämtsamma kommentarer från bandet. Inövade skämt. Fast man vet att allt är planerat in i minsta detalj så känns allt spontant och levande. Den största orsaken är att de själva verkar ha förbannat roligt på scenen.

CHRIS ISAAK levererar en av de bästa konserter jag sett alla kategorier. Man kan nog enklast sammanfatta allt med några få ord och en svordom. Fy fan va bra!

Just ja, jag faktiskt några bilder med mig. På väg hem fick vi se hur CHRIS ISAAK stod utanför KB och tittade på när scenutrustningen rullades in i deras turnétrailer. Något star struck knallade vi fram och fick en kort pratstund och knäppte några kort.

Chris Isaak & Nosegarden, 2012

CHRIS ISAAK
Support: Paul Freeman
Datum: 22 oktober 2012
Plats: KB, Malmö

Skriv gärna en kommentar…